"Hiszek benne, hogy eljön az idő, mikor az álom és a valóság, ez a két, látszatra oly nagyon ellentétes állapot összeolvad valamilyen tökéletes valóságfelettiségben..." (Breton)
Ideje: 1924 – 1945
A szó eredete: 'sur réalisme' (francia) = realitáson túli, valóságfeletti.
Központjai: Franciaország, Spanyolország
A szürrealizmus célkitűzése szerint elvetette a középszerrel és önelégültséggel azonosított
realista magatartást, a lélek mélyén lappangó erőknek az értelem ellenőrzésétől független,
szabad működését hirdette – vagyis feloldja az álom és a valóság között korábban feltételezett
ellentmondást.
A kibontakozó szürrealizmus a megismerés lehetséges módjait az álomban, a tudattalanban és
a 'valóságfölöttiségben' (francia surréalisme, super-réalialisme), a dolgok, tárgyak jelenségek
hagyományos összefüggésektől különböző, véletlenszerű kapcsolatában látta. Jellemző
módszerük volt az automatizmus, a tudattalanból felszínre törő gondolatok és képek
ellenőrzés és korlátozás nélküli lejegyzése.
Ennek elérésére a megszokott kerékvágásból kizökkentő, illogikus jeleneteket festettek fotografikus pontossággal, furcsa teremtményeket alkottak mindennapi tárgyak gyűjteményeiből, valamint új festészeti technikákat találtak ki, amelyek hagyták, hogy a tudattalan kibontakozzon. A figuratív szürrealista képek egy elidegenedett világot ábrázolnak, amelynek képzetei az álomszerű nyugalomtól a lidércnyomásig váltakoznak.
Lényege:
- menekülés az I. világháborút követő politikai-gazdasági káoszból
- tiltakozás a "civilizált" valós világ embertelensége, kegyetlensége ellen
- elvonulás a fantáziába, az álmokba és emlékekbe, az őrült víziók irreális világába
MERT az ember igazi énje a tudatalattiban rejlik! - a szépség mint esztétikai kategória szerintük már nem létezik!
Helyette használt kategóriák: félelmetes, nyomasztó, groteszk, bizarr, fekete humor
Eszköztárának két irányzata:
- fényképszerűen naturalisztikus részletekből felépített abszurd víziók
- vonzódás, az ősi, primitív, mitikus formákhoz és jelképekhez (gyerekrajzok, törzsi művészetek, hieroglifák világa)
A szürrealizmus jellemző képi megjelenítése az élmények, történések, helyek - a kis falu, rokonok, gyermekkori élmények - megjelenítése misztikus révületben, gyakran álomszerű, költői víziókban. A képeken gyakran különféle emlékek és élmények képét vegyítik, néha meghökkentően deformált, játékos ötletekkel változtatják meg a dolgok naturális formáját.
Kocsis Katalin
Megjegyzések
Megjegyzés küldése